Menu

Huis kopen Kreta in acht stappen

0 Comments

Het kopen van een woning op Kreta is een relatief eenvoudige procedure. Makelaardij Griekenland begeleidt haar klanten stap voor stap bij het kopen van een huis op Kreta. De volgende vijf basisstappen worden gevolgd.

Stap 1 huis kopen Kreta: Een lokale advocaat nemen

In Griekenland is het zeer aan te raden om als koper een eigen onafhankelijke advocaat te nemen. Tijdens het kopen van een huis op Kreta zal de advocaat je bijstaan tijdens de aankoopprocedure van het huis en hij of zij kan je vertegenwoordigen in alle juridische zaken, voor zover het de aankoop van een huis op Kreta betreft. Het wordt aanbevolen dat de koper een volmacht geeft aan de advocaat, zodat hij namens hem kan optreden wanneer de koper niet zelf op Kreta is. Indien de koper geen lokale advocaat kent, kan Makelaardij Griekenland een selectie van gerenommeerde meertalige advocaten aanbevelen. Zij hebben ruime ervaring met het overdragen van onroerend goed op Kreta.

Stap 2 huis kopen Kreta: Een lokale notaris benoemen

Om een koopovereenkomst voor onroerend goed op Kreta mogelijk te maken, is een notaris nodig. De notaris stelt het officiële koopcontract op en deze zal in zijn of haar aanwezigheid worden gelezen, begrepen en ondertekend door de koper en de verkoper of hun wettelijke vertegenwoordigers. De notaris vertegenwoordigt niet de belangen van de koper, aangezien dit de rol is van de advocaat van de koper, maar hij is verantwoordelijk voor de verificatie en de registratie van de aankooptransactie in de openbare registers. Hierdoor verwerft de koper de officiële eigendomsakte van het onroerend goed. Makelaardij Griekenland kan een aantal notarissen aanbevelen voor de koper om uit te selecteren, ofwel degene die verantwoordelijk is voor de officiële koopcontracten van een specifiek project toewijzen onder voorbehoud van goedkeuring door de koper.

Stap 3 huis kopen Kreta: Eigendomsakte op Kreta

De eigendomsakten van de eigendommen worden bewaard in het register van de hypotheken. Bij het kopen van een huis op Kreta zal de verkoper de koper een kopie van de eigendomsakte van het onroerend goed in kwestie overhandigen. Dit gebeurt vaak met behulp van de advocaat van de koper. Het is de taak van de advocaat om de eigendomsakte en titels te onderzoeken om ervoor te zorgen dat het volgende gebeurt:
1. De verkoper is in het bezit van de absolute akte van het onroerend goed.
2. Er zijn geen vorderingen op het onroerend goed of schulden.
3. De verkoper heeft zijn onroerend goed belasting betaald.
4. Het onroerend goed is strikt volgens plannings- en bouwvergunningen gebouwd.

Alleen als de eigendomsakte ‘schoon’ blijkt te zijn, zal de advocaat van de koper van het huis op Kreta adviseren om door te gaan met de ondertekening van het officiële koopcontract.

Stap 4 huis kopen Kreta: Grieks belastingregister nummer (AFM)

Bij het kopen van een huis op Kreta zal een fiscaal registratienummer (uitgesproken als “a-fee-mee”) worden aangevraagd voor de koper om door te kunnen gaan met elke transactie, inclusief het kopen van een huis op Kreta. De advocaat van de koper kan een fiscaal registratienummer aanvragen, bij afwezigheid van de koper, zolang de advocaat een volmacht heeft van zijn cliënt. Het fiscaal registratienummer wordt verstrekt door de belastingdienst bij het kopen van een huis op Kreta.

Stap 5 huis kopen Kreta: Overdrachtsbelasting in Griekenland

De overdrachtsbelasting in Griekenland ligt op ongeveer 3% van de waarde van het onroerend goed. De advocaat zorgt ervoor dat dit betaald wordt.

Stap 6 huis kopen Kreta: Overdracht van eigendomsakten bij het register van hypotheken

De advocaat van de koper zorgt ervoor dat de eigendomsakte op naam van de koper wordt gesteld door het verkrijgen van het betreffende certificaat van het Register van Hypotheken.

Stap 7 huis kopen Kreta: Een bankrekening op Kreta openen

Griekse banken bieden een grote verscheidenheid aan financiële diensten aan. We raden de koper aan om een bankrekening te openen bij een bank op Kreta. Dit kan gedaan worden met de hulp van de advocaat van de koper. Vervolgens kan het geld voor de aankoop van het onroerend goed vanuit het buitenland naar deze bankrekening worden overgemaakt. Opnames van de bankrekening kunnen door de advocaat van de koper op opdracht van de koper worden gedaan.

Stap 8 huis kopen Kreta: Registratie van onroerend goed in Griekenland

De eigendom van een onroerend goed in Griekenland wordt verzekerd door de overheid, het zogenaamde “Register van Hypotheken”. Titels van alle eigendommen worden daar bewaard, evenals alle bezwaren op eigendommen. Het onroerend goed wordt op naam van de eigenaar bewaard en de advocaat heeft het recht om te controleren of het onroerend goed eigendom is van een persoon of een bedrijf. Er wordt een titelonderzoek uitgevoerd om na te gaan of er vorderingen, obligaties of lasten op het onroerend goed zijn. Een eigendomstitelonderzoek zal ook aantonen of het onroerend goed schoon is. Huis kopen Kreta? Bekijk hier het aanbod van Makelaardij Griekenland.

Categories: