Menu

FAQ

Heb ik een advocaat nodig om een huis in Griekenland te kopen?

Ja, advocaten zijn verplicht voor de koper en verkoper en voeren de nodige juridische onderzoeken uit en voeren de eigendomstitelcontrole uit over de afgelopen 20 jaar; zij zorgen ervoor dat het eigendom vrij is van hypotheeknota’s, vorderingen, onteigeningen, doorgangsrechten en, in het algemeen, alle juridische lasten. Daarnaast zorgen advocaten ervoor dat alle onroerendgoedbelastingen van de verkoper, worden betaald.

Heb ik een notaris nodig bij de aankoop van een huis?

Ja. Een notaris is een door de overheid benoemde advocaat die alle vastgoedtransacties verwerkt en certificeert, inclusief het opstellen en controleren van alle officiële documenten, om de juridische overdracht van het onroerend goed te waarborgen.

Heb ik een accountant nodig?

Nee, maar het is wel verstandig om een accountant in te huren bij het kopen van een huis in Griekenland, om u te helpen met belastingaangiften en u de belastingwetgeving in Griekenland uit te leggen.

Heb ik een fiscaal registratienummer (AFM) nodig?

Ja, dit belastingnummer (AFM) is verplicht voor alle kopers van huizen in Griekenland, ook voor buitenlanders en vaste bewoners in het buitenland. Het wordt ter plaatse bij de belastingkantoren gratis verstrekt. Alle aanvragers moeten hun paspoort en soms ook hun geboorteakte tonen. Als u uw advocaat volledige volmacht heeft verleend, kan hij/zij namens u een AFM aanvragen.

Heb ik een Griekse bankrekening nodig?

Nee, het is niet verplicht. Het is echter wel handig om een Griekse rekening te openen als u in Griekenland gaat wonen, bijvoorbeeld voor het betalen van uw energierekening.

Heb ik een verblijfsvergunning nodig om onroerend goed in Griekenland te kopen?

Nee. Een verblijfsvergunning wordt niet gevraagd bij het kopen van een huis in Griekenland. Mocht u echter een auto willen kopen in Griekenland, dan heeft u die wel nodig. EU-onderdanen kunnen deze gemakkelijk aanvragen bij de politie.

Moet ik een aanbetaling doen bij de aankoop van een woning in Griekenland?

Om de woning voor u vast te houden, uw serieuze interesse te tonen en de woning van de markt te halen, is een aanbetaling soms vereist. 10% van de aankoopsom is normaal. In het geval van projecten die net in aanbouw zijn, kunnen de betalingen variëren.

Moet ik aanwezig zijn bij de ondertekening van het contract?

Nee, het is niet nodig, tenzij u hier graag bij wilt zijn. U kunt een volmacht voorbereiden om de ondertekening van het contract in uw afwezigheid mogelijk te maken. Als u niet in Griekenland bent, kunt u met uw volmacht de advocaat van uw keuze in Griekenland het koopcontract namens u laten ondertekenen.

Moet ik belastingaangiften indienen in Griekenland zodra ik eigenaar ben geworden van een onroerend goed?

Ja, de Griekse staat heeft verplicht gesteld dat alle eigendommen in Griekenland moeten worden aangegeven door een formulier E9 in te vullen en in te dienen bij de Griekse belastingdienst. Dit is verplicht voor elke eigenaar van onroerend goed in Griekenland, zelfs voor degenen die in het buitenland wonen en nooit belastingaangiften hebben ingediend in Griekenland of geen inkomen hebben in Griekenland. U dient niet alleen een E9 in te dienen. E9 is een schema dat samen met het basisformulier Inkomstenbelasting E1 moet worden ingediend. Als u geen inkomen hebt in Griekenland, vult u “0” inkomen in op het E1-formulier; toch moet u ook het E1 formulier indienen.

Moet ik jaarlijks onroerendgoedbelasting betalen?

Ja, het bedrag hangt af van de waarde van uw onroerend goed.

Kan ik als EU burger een woning in Griekenland kopen?

U kunt onroerend goed kopen in Griekenland op voorwaarde dat u een burger van de Europese Unie bent. In bepaalde omstandigheden is het mogelijk voor onderdanen van andere landen om onroerend goed te kopen in Griekenland. Om vast te stellen wat de regels zijn in deze gevallen moet u contact opnemen met het Griekse consulaat of de ambassade in uw eigen land.

Kan ik onroerend goed kopen op naam van iemand anders?

Ja, u kunt samen met uw echtgeno(o)t(e) en/of andere medekopers onroerend goed kopen, op naam van kinderen of wettelijke erfgenamen, of op naam van een bedrijf.

Kan ik een hypotheek krijgen in Griekenland? Zo ja, wat zijn de vereisten?

Ja, het is soms mogelijk om een hypotheek te krijgen in Griekenland. De eisen zijn echter streng en de aanvraag kan lang duren. Om een hypotheek aan te vragen heeft u uw paspoort en bewijs van inkomen van de laatste 3 jaar nodig (P-60’s, betaalstrookjes, of belastingaangiften als zelfstandige). Houd er rekening mee dat als u een Griekse hypotheek aanvraagt, u alle sluitingskosten moet kunnen betalen voordat er fondsen van de bank worden vrijgegeven.

Kan ik zelf een huis in Griekenland renoveren of bouwen?

Ja, het is mogelijk, als u een doe-het-zelver bent. Echter, grote renovaties of gebouwen waarvoor een bouwvergunning vereist is, hebben plaatselijk geregistreerde ambachtslieden nodig om het werk uit te voeren. Er is een schatting van het aantal mandagen dat door de Nationale Verzekering (IKA) moet worden gedekt en dit moet worden betaald, zelfs als u het werk zelf hebt gedaan.

Kan ik in Griekenland werken of een bedrijf openen?

Alle burgers van de Europese Unie hebben het recht om in Griekenland te wonen en te werken. U hebt een verblijfsvergunning nodig die ook dient als werkvergunning. Dit is nu een relatief eenvoudige procedure en er is een zeer kleine vergoeding. Het wordt verkregen bij het dichtstbijzijnde politiehoofdkwartier. Een accountant of advocaat kan u helpen met de formaliteiten van het openen van een bedrijf in Griekenland.

Kan ik mijn auto meenemen naar Griekenland?

Ja en Nee. Als dit uw eerste woning wordt, dan heeft u het recht om de auto, belastingvrij, naar Griekenland te brengen en Griekse nummerplaten te kopen. Er zijn kosten verbonden aan deze registratie. U moet al het papierwerk met de Griekse ambassade in uw land van herkomst regelen voordat u naar Griekenland komt. Het is niet mogelijk om deze procedure te starten zodra u hier bent. Als dit uw tweede huis/vakantieverblijf is, dan kunt u de auto slechts voor een periode van 6 maanden per jaar meenemen. Na afloop van de 6 maanden bent u verplicht om de auto uit Griekenland te halen.

Wat is de fiscale objectwaarde van een woning In Griekenland?

De fiscale objectieve waarde is de geschatte monetaire waarde van een onroerend goed volgens de Griekse belastingdienst. Als algemene regel geldt dat de belastingwaarde van een onroerend goed aanzienlijk lager is dan de aankoopprijs.

Wat gebeurt er als de juridische zoekopdrachten eventuele problemen met het onroerend goed aan het licht brengen?

Als er eventuele problemen aan het licht brengen, ontvangt u uw aanbetaling volledig terug.

Wat gebeurt er als ik van gedachten verander?

Als u een contract heeft getekend en een aanbetaling heeft betaald voor een woning, wordt dit beschouwd als een officiële intentie tot aankoop. Het is belangrijk dat u er absoluut zeker van bent dat dit de woning is die u wilt hebben, en dat u het gevoel hebt dat u niet onder druk staat om een contract te ondertekenen en een aanbetaling te betalen. Als u besluit zich terug te trekken van de aankoop, verliest u uw aanbetaling.

Wat gebeurt er als de verkoper van gedachten verandert?

Als u het pre-contract hebt ondertekend en een eerste aanbetaling heeft gedaan, wordt uw aanbetaling dubbel terugbetaald door de verkoper.

Wat voor soort verzekering wordt aanbevolen?

Hoewel er geen marktstandaarden bestaan met betrekking tot de vormen van verzekering die kunnen worden afgesloten, is het redelijk om te suggereren dat onroerend goed kan worden verzekerd tegen de volgende risico’s: brand, aardbeving, waterschade, glasbreuk, storm en diefstal.

Waar een woning in Griekenland kopen?

Met meer dan 2500 eilanden in Griekenland en het vasteland heeft u keuze te over. Een paar tips: de huizen aan de kust rond vakantieoorden zullen duurder zijn. In het binnenland krijgt u meer voor uw geld.

Hoe lang duurt het aankoopproces van een woning in Griekenland?

Als alle documenten correct zijn, is het mogelijk om het binnen 4 weken af te ronden, maar onze ervaring is dat het waarschijnlijker is dat het 6 weken tot 3 maanden duurt. Natuurlijk zijn er gevallen waarin het nog langer duurt. Hoe sneller de verkoper de juiste documenten aanlevert, hoe sneller de overdracht kan plaatsvinden.

Wat is het verschil tussen bouwen binnen of buiten de stad of het dorp?

Bouwen binnen de dorpsgrenzen betekent dat u kunt bouwen op een kleiner perceel, waar de infrastructuur is opgezet en u alleen aansluitkosten betaalt voor diensten zoals elektriciteit en telefoon. De grootte die u op een dorpskavel mag bouwen is veel groter, maar is per stuk grond vastgesteld. U mag niet over dit totale oppervlak aan bouwruimte heengaan. Op een stuk grond van 1000 m2 mag u in sommige gevallen 400 m2 bouwen. Bouwen op het platteland betekent dat u minimaal 4.000m² moet hebben (er zijn een paar uitzonderingen). U bent dan zelf verantwoordelijk voor de kosten die gemoeid zijn met diensten die naar uw huis worden gebracht. Dit kan duur en problematisch zijn, dus zorg ervoor dat u begrijpt hoe deze diensten worden geleverd.